Przedmiot wychowania seksualnego był długo otoczony gorącymi kontrowersjami. Mistyka, jaka otacza czynności płciowe człowieka, jest ściśle związana z jego układem wartości, filozofią i przekonaniami moralnymi. W większości cywilizacji zachodnich rozwój płciowy i funkcje płciowe są traktowane jako domena prywatna. Mimo że wiele osób chciałoby ignorować problem rozwoju płciowego w wieku przedpokwitaniowym, musimy stanąć na stanowisku, że rozwój ten i zrozumienie przejawów seksualizmu człowieka stanowi zasadniczy element w doświadczeniach życiowych dziecka w miarę jak przekształca się ono w zdrowego, przystosowanego płciowo młodego człowieka.W większości przypadków najlepszymi nauczycielami w tym zakresie są dla dziecka jego rodzice. Ważne jest, aby to z rodziców, które bierze na siebie tę odpowiedzialność, było właściwie przygotowane. Mimo, że we współczesnym społeczeństwie panuje przekonanie o wysokim uświadomieniu w zakresie seksu, wielu rodziców ma znaczne niedobory w tej dziedzinie. Zadaniem zatem pielęgniarki jest ocena poziomu wiedzy rodziców dla ustalenia braków w wiadomościach i umożliwienie uzupełnienia tych luk.W przytłaczającej większości zasób wiedzy w zakresie przejawów życia płciowego, jaki rodzice otrzymali w swoim dzieciństwie, jest niewystarczający, nawet jeśli byli w tej korzystnej sytuacji, że taką wiedzę im wpajano. Tak więc oceniając zasób wiadomości, jaki mają rodzice, pielęgniarka powinna zaczynać od podstawowych funkcji ciała i elementarnych wiadomości na temat rozrodu.Na szczęście dla wielu rodziców dzieci mają wrodzoną ciekawość, która obejmuje ich wciąż rozrastający się świat. Pytania na temat seksualizmu człowieka wydają się wypływać z ciekawości dziecka w szerokim sensie i są związane z jego rosnącym rozumieniem świata, a nie ogniskują się bezpośrednio na sprawach płci.Pytania, jakie zadają małe dzieci wskazują, że są one starannie przemyślane i co za tym idzie, dziecko jest gotowe na przyjęcie odpowiedzi. Dziecko z reguły zadaje pierwsze pytania na temat płci w starszym wieku żłobkowym i przedszkolnym. Jest ogromnie ważne, aby wtedy rodzice odpowiadali na pytania dziecka na poziomie odpowiadającym poziomowi rozwoju poznawczego dziecka. Ponieważ dziecko w starszymwieku żłobkowym i przedszkolnym może zwykle przyswoić sobie w pewnym momencie tylko jedno pojęcie, rodzicom należy radzić, aby starali się odpowiadać obiektywnie i prosto. Jakość stosunków między rodzicami a dzieckiem w tym wczesnym okresie ma znaczny wpływ na zdolność dziecka do radzenia sobie z problemami seksualizmu człowieka. W momencie osiągnięcia wieku przedszkolnego dziecko przyswaja sobie wiele ważnych pojęć związanych z tymi problemami.W miarę wzrostu i rozwoju dziecka jego pytania stają się coraz trudniejsze. Pytania zadawane przez dzieci młodsze najczęściej odnoszą się do różnic anatomicznych między płciami, podczas gdy pytania dzieci starszych zwykle są związane ze szczegółami rozrodu człowieka.Większość dzieci poznaje fakty związane z rozrodem człowieka już w wieku przedszkolnym. Okres wieku szkolnego to etap w rozwoju, w którym dziecko rozwija się silnie pod względem intelektualnym i pojęciowym. Według Petrilla we wczesnym okresie szkolnym dziecko jest zdolne do pojęcia znaczenia funkcji fizjologicznych, jednak zainteresowanie nimi pojawia się dopiero w drugiej połowie tego okresu. Rodzice powinni poznać swoje dziecko, tak aby móc rozpoznać i koncentrować się na motywacji dziecka i jego gotowości do uczenia się w celu ułatwienia płynnego przejścia z wieku szkolnego do okresu młodzieńczego.
Written on Wrzesień 12th, 2013 by admin
Wychowanie seksualne dziecka w wieku przedpokwitaniowym
